Nadszedł ten dzień: dziś rusza 12. American Film Festival! Tym, którzy do wydarzenia przystępują w trybie last minute i wciąż szukają programowych inspiracji, z pomocą przychodzi Ulka Śniegowska, dyrektorka festiwalu, ze swoim festiwalowym top 10. Zapraszamy do lektury!
Jak wiele filmów w tegorocznej edycji, to opowieść o rodzicielstwie i kameralna opowieść osadzona w środowisku koniarzy, ze świetnymi rolami Cliftona Collinsa Jr i Moisesa Ariasa.
Mój faworyt (a właściwie faworytka) z Festiwalu Tribeca. Vanessa Kirby (Świat, który nadejdzie, Cząstki kobiety) jest autorką tytułowej książki. Teraz zbiera materiał do kolejnej, a my, jako widzowie, nie wiemy, czy faktycznie straciła pamięć i nie wie, kim właściwie jest? A może po prostu chce połazić po Nowym Jorku, poznawać nowych ludzi, pozostawiając za sobą wszelkie przyzwyczajenia, uprzedzenia, a nawet psa? Zwróćcie uwagę na fantastyczne, frenetyczne zdjęcia Bretta Jutkiewicza – operatora polskiego pochodzenia.
W pełni autorska pełnometrażowa animacja (czyżby ta forma przeżywała mini-revival?) kreski Jane Samborski i Dasha Shawa. Zamiast Mechagodzilli i Hedory walczą tu Meduza i Jednorożec. A wszystko – jak to w filmach bywa – dzieje się jednocześnie w naszej głowie.
Pierwsze dzieło mistrza awangardy. Utrzymane w stylu wczesnego Johna Cassavetesa egzystencjonalne rozważania na temat samobójstwa i wykrzyczany przez Allena Ginsberga manifest pacyfistyczny.
Antidotum na wypełnione testosteronem opowiadanie o Anthonym Bourdainie (W drodze). Historia kariery Julii Child, chef-owej, która wprowadziła kuchnię francuską pod amerykańskie strzechy. Świetne materiały archiwalne.
Najbardziej drastyczny film w dorobku Lupino po drugiej stronie kamery. Słowo „gwałt” zostało wyrugowane z filmu przez cenzurę, a samego aktu nie można było pokazać na ekranie, ale dzięki ekspresjonistycznemu stylowi opowiadania, mocno przeżywamy traumę młodej bohaterki.
Niesamowita, uniwersalna historia, dzięki której należy poddać w wątpliwość nasze dotychczasowe przeświadczenia na temat kultury i natury w kształtowaniu tożsamości człowieka.
Zapis nagrań z projektu artystycznego dokumentującego przeżycia i wspomnienia świadków ataku na WTC i Pentagon. Widzimy relacje ratowników, przygodnych przechodniów oraz rodzin zaginionych i zmarłych zaraz po wydarzeniu, a także teraz, 20 lat później. Świadectwo tego, jak graniczne wydarzenie zmienia nasze postrzeganie świata.
Snuj z prawdziwego zdarzenia, w którym bohater nie robi nic i jakoś daje radę. Szczerze mówiąc, nie pamiętam tego filmu zbyt dobrze, muszę go sobie przypomnieć, oglądając znów na dużym ekranie, i porównać dzisiejszą reakcję z fascynacją z roku 1990, kiedy wraz z koleżeństwem z klasy w liceum oglądaliśmy tego losera i marzyliśmy o Ameryce
Chinka Godarda przeniesiona do dzisiejszej Filadelfii i śledząca kolektyw młodych Afroamerykanów, którzy odkrywają swoje kulturowe korzenie. Film wyznaczający nową falę lub tendencję w kinie czarnych Amerykanów, reprezentowaną głównie przez Spike’a Lee, ale wyznaczoną także przez Wendella Harrisa Juniora w Kameleon Street (też w programie), czy Śpiącym Murzynie Skinnera Myersa. Autotematyczne i autoironiczne kino o tożsamości i jej poszukiwaniu. Do tego hybryda formalna, zawierająca zdjęcia dokumentalne z ataku na siedzibę grupy rewolucyjnej MOVE, które wstrząsnęły opinią publiczną w 1985 roku, gdy policja w brutalnym ataku zabiła 11 osób.
Oprócz wrażeń filmowych w programie znalazły się wydarzenia towarzyszące:
Nie ukrywamy, że incepcja jest bliska naszym sercom, dlatego w tym roku postanowiliśmy zorganizować konkurs zainspirowany filmem Christophera Nolana. W ramach „Konkursu w konkursie” możecie upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: zagłosować na swój ulubiony film z sekcji konkursowych – Spectrum i American Docs, a do tego wygrać karnet na przyszłoroczną edycję American Film Festival.
Zasady są proste: przed seansem konkursowego filmu wystarczy pobrać kartę do głosowania (przed salą projekcyjną), a po pokazie zaznaczyć ocenę i wrzucić kartę do urny (również przed salą projekcyjną). Po oddaniu głosu otrzymacie kartę zgłoszeniową z miejscem na wpisanie krótkiej recenzji obejrzanego filmu (do 35 słów). Konkurs rozpocznie się 10 listopada i potrwa do 13 listopada, do godziny 21:00. Karty z recenzjami przekazujcie do Centrum Festiwalowego w Kinie Nowe Horyzonty. Zwycięzcę lub zwyciężczynię ogłosimy najpóźniej 16 listopada.
Szczegółowy regulamin konkursu znajdziecie poniżej.