Strona archiwalna
Zdobywanie Dzikiego Zachodu
1/12/21

Zobacz współczesne Stany: od NYC po Monument Valley. Startuje AFF online

Dwie nowości w programie 12. AFF online. Zobacz filmy Jonasa Mekasa Filmy wbijające w fotel (lub ulubioną kanapę). Nocne szaleństwo na AFF

The day has come: od dziś – za sprawą American Film Festival online – możecie zaprosić do swoich domostw najlepsze amerykańskie kino. Od 1 do 14 grudnia na platformie Nowe Horyzonty VOD czekać będzie na Was aż 67 festiwalowych tytułów (znajdziecie je w zakładce „American Film Festival”). W sprzedaży wciąż można upolować pojedyncze dostępy i pakiety dostępów na 5, 10 lub 30 festiwalowych filmów (sprzedaż także odbywa się za pośrednictwem NH VOD). 

Od czego zacząć przygodę z AFF-em online? Z pomocą w komponowaniu osobistego harmonogramu domowych projekcji spieszy Piotr Czerkawski, jeden z selekcjonerów festiwalu, który znany jest nie tylko z obszernej wiedzy o kinie, ale przede wszystkim z ciętego języka i nieodpartego uroku osobistego. Poniżej znajdziecie jego top 10 tytułów dostępnych online (oraz dowody potwierdzające tezy z poprzedniego zdania).

Kup pakiet dostępów

Top 10 filmów dostępnych online według Piotra Czerkawskiego

Lekcje języka (Special Screenings) – drugie najlepsze pandemiczne dzieło sztuki po Szklankach Young Leosi. Uroczy hymn na cześć przyjaźni, która przekracza wszelkie granice, także te klasowe.

Kawa i papierosy (7 wczesnych filmów Jima Jarmuscha) – arcydzieło Jarmuschowskiej nonszalancji. Najwięksi aktorzy i muzycy naszych czasów biorą sobie kilkuminutową przerwę od bycia idolami, zaszywają się w podłych barach i trwonią czas na ględzenie o głupotach, które z czasem odsłaniają zaskakującą głębię.

Ludi (Spectrum) – taki film mogliby zrobić razem Ken Loach i Agnieszka Holland, czyli zwieńczona przewrotną puentą, pełna jednocześnie gniewu i czułości historia haitańskiej kobiety samotnej na emigracji w Miami.

Odkupienie (Special Screenings) – wariacja na temat Rzezi Polańskiego, która zamiast farsą, okazuje się grecką tragedią. Niemożliwe? Nie dla reżysera Frana Kranza i czworga jego aktorów, którzy dają na ekranie koncert pozbawiony jednej fałszywej nuty.

Strachy Sześćdziesiątej Pierwszej (Spectrum) – inspirowany wydarzeniami z niedalekiej przeszłości (Jeffreyu Epsteinie, pluję na twój grób!), świadomie kampowy horror, nad którym unoszą się opiekuńcze duchy włoskiego giallo.

Poszukiwacze (Special Docs) – dokument o zagubionych w gąszczu randkowych aplikacji nowojorczykach, wśród których zdarzają się autentyczne fenomeny. Staruszku od Kierkegaarda i „teorii trzech zdjęć” – jeśli jeszcze nikogo nie znalazłeś, sam się do ciebie zgłoszę.

Inaczej niż w raju (7 wczesnych filmów Jima Jarmuscha) – Ameryka jako fałszywa ziemia obiecana, w której życie ma mdły smak tv-dinnerów. Najlepszy z wczesnych filmów Jarmuscha.

Zdobywanie Dzikiego Zachodu (American Docs) – imponująco erudycyjny, jednakowo bogaty w konteksty kinofilskie i polityczne esej o Monument Valley – bodaj najsłynniejszym plenerze filmowego Dzikiego Zachodu. Na deser reżyser serwuje nam pyszne fragmenty absolutnie najgorszego wywiadu telewizyjnego na świecie, jaki przeprowadził kiedyś Peter Bogdanovich z Johnem Fordem.

Minari (Special Screenings) – pamiętacie wygadaną babcię Daniela ze Wszystkich naszych strachów Rondudy i Gutta? Amerykańscy Koreańczycy mają jej odpowiedniczkę, która kradnie show wszystkim bohaterom tego subtelnego filmu o zagmatwanej tożsamości i nieprzemijającej potrzebie bliskości.

I Am Divine (Special Docs) – przyjemnie wielowymiarowy film o ikonie kontrkultury i muzie Johna Watersa, której triumfalnym uśmiechem z finału Różowych flamingów można po dziś dzień straszyć ministrantów, prymusów i harcerzy.

Sprawdź pełny program festiwalu

Sprawdź, jak oglądać filmy w ramach American Film Festival online